PAGE  
Global Media Journal – Polish Edition





Spring 2010

Media w Chinach: Internetowa rewolucja i rządowa reakcja

Konrad Godlewski

W ciągu ostatnich 30 lat system medialny Państwa Środka nadrobił zaległości technologiczne i dziś jest nie tylko największy na świecie, ale należy również do najprężniejszych. Z drugiej strony, podlega sprzecznym wpływom politycznym 
i gospodarczym, wynikającym z ustroju Chińskiej Republiki Ludowej. Za sprawą tych powiązań, chińskie media będą zapewne miały coraz większe przełożenie na sytuację także w Europie i w Polsce. 

DIBAO – POCZĄTKI PRASY CHINACH
Chiny to pierwszy na świecie kraj, w którym pojawiły się wszystkie wynalazki umożliwiające powstanie prasy. Papier zaczęto produkować najpóźniej w II wieku n.e., druk pojawił się w VII wieku, a już na początku wieku XI wynaleziono ruchomą czcionkę. Słowo drukowane nie wywołało jednak tak gwałtownych przemian społeczno-politycznych, jak 
w renesansowej Europie. Powodem była odmienna struktura społeczna, a przede wszystkim – merytokratyczny charakter aparatu rządowego. Dzięki egzaminom urzędniczym wprowadzonym już w 605 roku i organizowanym, z pewnymi przerwami, przez następne 1300 lat, najzdolniejsi ludzie mieli możliwość wstąpienia w szeregi klasy cesarskich urzędników – mandarynów. Chiński system społeczno-polityczny zapewniał naturalną drogę awansu najbardziej utalentowanym jednostkom, co czyniło go stosunkowo odpornym na wewnętrzne napięcia. Dzięki warstwie oczytanych, popisujących się erudycją mandarynów, słowo drukowane w cesarskich Chinach było domeną elit, pozostającą jednocześnie pod ścisłą kontrolą władz. Kaligrafowane periodyczne biuletyny rządowe pojawiły się w Chinach w połowie rządów dynastii Tang (618-907), jako odpowiedź na rosnącą rolę tzw. jiedushi – regionalnych gubernatorów wojskowych na rubieżach rozległego kraju. Pragnęli oni być na bieżąco informowani o wydarzeniach w stolicy i otwierali w tym celu specjalne biura, tzw. di (邸). Gromadziły one informacje oficjalne (np. treść edyktów), ale również zbierały materiały własne, np. indagując urzędników cesarskich. Dlatego chińscy badacze uznają je za początki światowego dziennikarstwa.

W okresie dynastii Song (960-1276)  pisma informacyjne poddano ściślejszej kontroli ze strony władz centralnych i zaczęto je nazywać dibao (邸报, dosł. raporty z di). Istniało wówczas nawet 200 biur, które je opracowywały, a następnie rozpowszechniały w całym kraju. Dibao wychodziły jako dzienniki, a także co 5 lub 10 dni, oraz jako miesięczniki. 

W okresie dynastii Yuan, Ming i Qing kraj został poddany szerszej centralizacji. Pozycja prowincjonalnego aparatu urzędniczego osłabła, ale dibao ukazywały się nadal, usprawniając rządzenie krajem. Coraz częściej były drukowane, a najstarszy zachowany druk tego typu 
w Chinach pochodzi z roku 1580. 
W połowie XVII wieku diabo były już w większości drukowane ruchomą czcionką, a ich nakłady sięgały 5-10 tys. egz. Obok obiegu rządowego wyrósł prywatny – drukarze kopiowali i przerabiali materiały z rządowych dibao, a następnie sprzedawali własne odbitki w jeszcze większych nakładach. Tego rodzaju materiały nazywano “małymi raportami” (小报, xiaobao) lub “nowinami” (新闻, xinwen).

Mimo rozwoju technicznego, prasa chińska pozostała domeną wąskiej wykształconej elity. Pełniła funkcje zachowawcze wobec władzy centralnej. Choćby dlatego, że służyła nie tyle kolportowaniu nowych, wywrotowych idei (jak np. druki protestanckie w renesansowej Europie), co informowaniu. Nieoficjalne druki chińskie zajmowały się informacjami, które przemilczano w pismach rządowych, np. plotkami z życia dworu. Jednocześnie metody komunikacji stosowane w czasie ludowych powstań (nierzadko o religijnym podłożu), które w okresie rządów ostatniej dynastii Qing wstrząsały krajem, były za sprawą analfabetyzmu dość prymitywne. Obejmowały slogany i krótkie obwieszczenia na flagach, deskach oraz bambusowych deszczułkach. 

NARODZINY NOWOCZESNEJ PRASY CHIŃSKIEJ I UPADEK CESARSTWA
Rola chińskiej prasy zaczęła się zmieniać w połowie XIX wieku, po przegranych przez Państwo Środka tzw. wojnach opiumowych. Najświatlejsi Chińczycy uświadomili sobie wówczas, że cesarstwo jest zacofane i musi się reformować, aby dotrzymać kroku zachodnim potęgom. U schyłku stulecia wzorem dla zwolenników reform stała się Japonia, która jako pierwsze państwo na Dalekim Wschodzie wkroczyła na drogę modernizacji i okcydentalizacji wraz z tzw. restauracją Meiji w 1868 roku. 

Wraz z rozwojem wydzielonych zagranicznych osad handlowych (tzw. koncesji), w Chinach pojawiły się wówczas pierwsze zachodnie, obcojęzyczne gazety, inspirując ewolucję dotychczasowych chińskich wydawnictw. Powstało także wiele nowych chińskojęzycznych tytułów, często pod patronatem misjonarzy chrześcijańskich. Wśród nich wyróżniał się szanghajski dziennik „Shen Bao“ (申报), założony przez brytyjskiego biznesmena 
i wydawany w imponująco długim okresie do 1872 do 1949 roku.

Choć cesarskie dibao nazywa się często „najdłużej trwającym przedsięwzięciem wydawniczym na świecie”, to dopiero w tym okresie zaczęły one przypominać zachodnie gazety. Umieszczano w nich np. tłumaczenia z europejskich tytułów.

U schyłku XIX wieku powstał ruch reformatorski, zabiegający o utworzenie monarchii konstytucyjnej. Przełomowy dlań był okres tzw. stu dni reform w 1895 roku, kiedy to cesarz Guangxu z pomocą Kang Youweia próbowali wprowadzić w kraju szerzej zakrojone zmiany. Wydawana przez Kanga w latach 1895-1896 gazeta „Wiadomości z Chin i Zagranicy“ (中外纪闻) była czymś pośrednim pomiędzy tradycyjnym chińskim biuletynem rządowym, 
a nowoczesną gazetą w zachodnim rozumieniu. Ukazywała się co dwa dni, a drukowano ją ruchomą czcionką wykrawaną z drewna. Wydania nie były numerowane i kolportowano je bezpłatnie m.in. wśród najwyższych urzędników. Na łamach dyskutowano np. plany rozwoju kolei w Chinach czy też problem adaptacji zachodniego kapitalizmu do miejscowych warunków.  

Sto dni reform zakończyło się fiaskiem za sprawą cesarzowej regentki Cixi, która stała na czele frakcji zachowawczej. Cesarz został zamknięty w areszcie domowym, a skazany na śmierć Kang Youwei zbiegł do Japonii. Mimo to, chętnych do ksztłtowania opinii publicznej nie brakowało. W 1906 roku wydawano w Chinach 239 gazet, z czego aż 66 w Szanghaju.

Rozwijała się również chińska prasa za granicą, gdzie łatwiej było uniknąć zatargów z dworem. Jednym z najbardziej wpływowych tytułów był „Nowy Obywatel“ (新民叢報), wydawany w latach 1902-1907 w Yokohamie przez Lianga Qichao, uważanego za jednego z ojców nowoczesnego chińskiego dziennikarstwa. Za sprawą tego tytułu Liang wprowadził do języka chińskiego wiele nieznanych dotychczas terminów, m.in. poprzez zapożyczenia z japońskiego. Na łamach rozwijał program  reform, edukował i wcielał w życie ideę prasy jako narzędzia służącego obywatelom, a nie tylko klasie rządzącej. 

Nowa epoka dla chińskiej prasy nastała po utworzeniu Republiki Chińskiej, 1 stycznia 1912 roku. W ciągu dwóch lat liczba gazet wzrosła do niemal 500, a ich łączny nakład sięgnął 42 mln egz. Choć 1914 r. prezydent Yuan Shikai przywrócił cenzurę, to prasa rozwijała się nadal, w czym pomógł tzw. ruch nowej kultury. Jego zwolennicy postulowali odejście od martwego, klasycznego języka chińskiego na rzecz baihua, języka potocznego. W tym okresie wprowadzono również do pisma chińskiego nieznaną wcześniej interpunkcję, wzrowaną na tej z języków zachodnich, a także cyfry arabskie. Za pierwsze dzieło literackie pwstałe całkowicie w baihua uważa się powieść Lu Xuna „Prawdziwa historia Ah Q“, drukowaną w odcinkach w jedynym z pekińskich dzienników 1921 roku. 

Edukacja i reformy językowe sprawiły, że rynek prasowy zyskiwał nowych czytelników, choć ciągle wisiało nad nim widmo politycznej interwencji.  W latach 30. wolne media stały jedną z ofiar wojny domowej pomiędzy Partią Narodową (Kuomintangiem) a komunistami. Japończycy, którzy najechali Chiny w 1937 roku, wprowadzili własną cenzurę. 

Choć okres republikański zakończył się w Chinach dramatycznie, to udało się wówczas zbudować fundamenty nowoczesnej prasy. Rozwijało się również kino, które począwszy od lat 30. stało się medium masowym. Stolicą chińskiej kinematografii był Szanghaj.   
GARDŁO I JĘZYK PARTII KOMUNISTYCZNEJ  (1949-1980)
Po uzyskaniu władzy przez komunistów w 1949 roku, Chiny przyjęły radzieckie wzorce. Wiele dotychczasowych tytułów zlikwidowano, m.in. z powodu powiązań z zachodnim kapitałem czy działalnością misyjną. Zgodnie z leninowską koncepcją prasy media miały stać się “pasem transmisyjnym”, lub też - jak mawiano na miejscu - “gardłem i językiem” Komunistycznej Partii Chin. „Rola i siła gazet zależą od ich zdolności do prezentowania masom linii partii, jej polityki, celów i metod pracy w sposób najszybszy 
i najbardziej efektywny sposób“ – tłumaczył Mao Zedong w 1961 roku. 

Media miały edukować, indoktrynować i mobilizować masy, czemu służyło pojawienie się nowych, “wzorowych” postaci oraz instytucji. Na przykład w latach 60. jednym 
z uniwersalnych bohaterów maoizmu został się zmarły tragicznie żołnierz Lei Feng, który 
w swych dziennikach pisał o tym, że marzy by “zostać śrubką w komunistycznej maszynie”. Istniały też konretne wzory dla branż i zawodów, np. inspiracją dla chłopstwa miała być przekraczająca wszelkie normy produkcji ludowa komuna Dazhai, zaś dla przemysłu – zagłębie naftowe Daqing. 

Podobnie jak cały kraj, media poddano centralizacji. Głównym organem partii – na wzór radzieckiej „Prawdy“ – stał się „Dziennik Ludowy“ (Renmin Ribao). Gazety  miały się opierać na serwisie utworzonej jeszcze w 1931 roku agencji Xinhua („Nowe Chiny“). Poprzez sieć biur w kraju i za granicą dostarczała ona nie tylko informacji prasowych, ale również wywiadowczych. Z pomocą Xinhua i innych wyspecjalizowanych mediów Chiny – na swój sposób – wróciły do starych cesarskich tradycji dibao. Tyle, że teraz wewnętrzne raporty trafiały nie do mandarynów, lecz do kierownictwa partii. 

Główne media tego okresu to prasa drukowana, radio oraz kino. Ważną rolę pełniły również plakaty i wszechobecne głośniki umieszczone m.in. na ulicach, w zakładach pracy, a nawet na polach. Telewizja pojawiła się w 1958 roku, ale poważniejszy wpływ jako medium 
i narzędzie propagandy zaczęła zyskiwać dopiero u schyłku tego burzliwego okresu, naznaczonego kolejnymi kampaniami produkcyjnymi, społecznymi i politycznymi. 
Historia prasy toczyła się w rytm takich właśnie kampanii. Np. liczba dzienników przed tzw. wielkim skokiem naprzód wzrosła nagle z 392 tytułów w roku 1956 roku do 1884 tytułów 
w roku 1957. Kiedy rok później kraj popadł w dramatyczny kryzys wywołany skutkami „wielkiego skoku“, liczba tytułów spadła do 1455, a ich łączny nakład ograniczono z 30 mln do 20 mln egz.

Najpotężniejszy cios życiu publicznemu w ChRL – a tym samym i mediom - zadała tzw. wielka proletariacka rewolucja kulturalna (1966-1976). Zdaniem wielu historyków była to de facto wojna domowa, toczona o wpływy w partii komunistycznej. Rewolucja doprowadziła do regresu cywilizacyjnego: w 1976 roku wychodziło w Chinach mniej, niż 200 dzienników. 

Wobec dezintegracji życia publicznego, którą przyniosła rewolucja, odżyły prostsze formy komunikowania, w tym tzw. dazibao – „gazetki wielkich znaków”. Pozwalały one ominąć oficjalne media. Gazetki kaligrafowano odręcznie i wywieszano w miejscach publicznych. Na uwagę zasługuje fakt, że to właśnie wywieszenie dazibao uważa się za jedną z dat otwierających okres rewolucji. 25 maja 1966 roku  Nie Yuanzi, wykładowczyni filozofii na Uniwersytecie Pekińskim, nakreśliła gazetkę, w której ogłosiła, że uczelnia jest opanowana przez burżuazję. Kiedy Mao Zedong nakazał opublikować tekst tego wystąpienia 
w partyjnym “Dzienniku Ludowym”, rewolucja rozgorzała na dobre. 
W następnych latach dazibao stały się narzędziem walki pomiędzy rozmaitymi frakcjami w partii, a także narzędziem represji względem ofiar rewolucji – krytykowanych członków partii, intelektualistów, ludzi kultury. Mimo anarchii, jakiej uległy Chiny 
w rewolucyjnym ferworze, gazetki ugruntowały swoją pozycję jako niezależny kanał komunikacji i sprzyjały światopoglądowemu pluralizmowi. W 1975 r. prawo do wywieszania dazibao wpisano do konstytucji ChRL.  
Paradoksalnie, rosnąca niechęć do tej pluralistycznej formy komunikacji zbiegła się w czasie z gospodarczą liberalizacją. Pod koniec 1978 roku do władzy doszła reformatorska ekipa reprezentowana m.in. przez Deng Xiaopinga i Hu Yaobanga. Ogłoszono program tzw. czterech modernizacji. W odpowiedzi były hunwejbin i elektryk z zawodu Wei Jingsheng wywiesił w Pekinie dazibao wzywającą do piątej modernizacji – demokratyzacji. Zareagowano zupełnie inaczej, niż w przypadku Nie Yuanzi. Autor na wiele lat trafił do więzienia, a w 1980 roku prawo do wywieszania dazibao zostało ograniczone. 

LIBERALIZACJA I JEJ NASTĘPSTWA (1980-1999)
Z początkiem lat 80. zaczęto odchodzić od leninowskiej teorii mediów, by ją zastąpić koncepcjami z nauk społecznych i ekonomicznych Zachodu. W 1982 r. Instytut Dziennikarstwa przy Chińskiej Akademii Nauk Społecznych zorganizował po raz pierwszy sympozjum poświęcone naukom o komunikowaniu. 
Media, funkcjonujące dotychczas na zasadach gospodarki planowej, miały stać się teraz przedsięwzięciem dochodowym, a nawet samowystarczalnym. Stopniowo odchodziły więc od roli „gardła i ust“, by oferować informację, rozrywkę czy dziennikarstwo interwencyjne. Liczba gazet codziennych z 182  tytułów w 1976 roku wzrosła do ponad 1200 w roku 1995.

Zmienił się również styl komunikowania. Autorzy podręczników dziennikarstwa zaczęli czerpać z zachodnich wzorców, np. w jednym z podręczników opublikowanych pod koniec lat 90. porównuje się depesze agencji Xinhua i AP o łączeniu rodzin koreańskich, rodzielonych przez wojnę. Depeszy chińskiej autor wytyka drętwość stylu i skupianie się na nieistotnych szczegółach („pracownicy hotelu z entuzjamem powitali gości“), 
w amerykańskiej – zachwala skupienie uwagi na emocjach krewnych i małżonków, którzy po raz ostatni widzieli się wiele lat temu. 

Po 1980 roku chińskie media zaczynają się upodabniać do zachodnich także pod względem technicznym. Rośnie rola telewizji, rozkwita rynek reklamy i public relations. 
W latach 90. pojawiają się nowe nośniki wideo, jak płyty VCD i DVD, na których często można zdobyć materiały oficjalnie zakazane przez władze. Piractwo, które jest zmorą chińskich i zagranicznych przedsiębiorców, zwiększa jednak pluralizm opinii, bo na pirackich płytach można zdobyć m.in. niedostępne inaczej zachodnie filmy.

Chińskie władze nie przyglądały się obojętnie tym dynamicznym zmianom. Na coraz donośniejszy głos społeczeństwa, domagającego się także politycznch reform, odpowiadały propagandowymi i represyjnymi kampaniami m.in. „przeciw duchowym zanieczyszczeniom” (1983-84). Do przesilenia doszło wiosną 1989 roku w czasie wielkich manifestacji na placu Tiananmen w Pekinie. Do wystąpienia przyłączyli się dziennikarze pekińskich redakcji, łącznie z „Dziennikiem Ludowym“,domagając się prawa do informowania o wydarzeniach na placu. W czasie jednej z manifestacji chińscy dziennikarze nieśli transparent: „Nie zmuszajcie nas do kłamstwa“ i faktycznie na krótko takie prawo otrzymali. Spotkanie liderów ruchu studenckiego z przywódcami partii było transmitowane przez państwową telewizję.

Ostatecznie władze wybrały jednak wariant siłowy, a mediom nakazano przekłamywanie wydarzeń z nocy z 3 na 4 czerwca. Po masakrze nastąpił kilkuetni okres politycznego ochłodzenia. Władze rozliczyły się również z niepokornymi dziennikarzami,  np. autor krytycznego wobec partii, alegorycznego filmu „Elegia o rzece“, nadawanego przez państwową stację CCTV w 1988 roku , musiał zbiec do Hongkongu. Jego współpracownicy, którzy postanowili zostać w krau, trafili do aresztu.  

W drugiej połowie lat 90. nastąpiła jednak ponowna odwilż. Komunistyczna Partia Chin zrozumiała, że potrzebuje nowego, bardziej otwartego podejścia do mediów, a także – do zagranicznych odbiorców. Komercjalizacja mediów nabrała przyspieszenia. Reklamy 
w partyjnych gazetach -  z „Dziennikiem Ludowym“ na czele – stały się normą, wręcz zachwalną przez władze, jako niezbędny przejaw modernizacji.

Nie do przecenienia było również pojawienie się nowych mediów, które zaczęły niweczyć dotychczasową politykę ściskłego kontrolowania obiegu informacji. Chodzi oczywiście 
o Internet i telefonię komórkową. Pierwsza kafejka internetowa w kraju została otwarta 
w Szanghaju w 1996 roku. Rok później w Hongkongu powstała państwowa firma telekomunikacyjna China Mobile, która dziś jest największy na świecie operatorem telefonii komórkowej, z klientelą przekraczającą 500 mln osób. 

OKRES WSPÓŁCZESNY. 

CECHY CHIŃSKIEGO SYSTEMU MEDIALNEGO

W chińskich mediach ścierają się obecnie dwie sprzeczne tendencje. Z jednej strony, mają one przynosić zyski i stymulować w kraju pozytwne przemiany gospodarcze 
i społeczne. W ten sposób media zaczynają pełnić funkcje czwartej władzy, nadzorując działanie państwowych instytucji, a także firm państwowych i prywatnych . Chińskie władze zdają sobie sprawę, że nadzór opinii publicznej sprzyja poprawie kondycji aparatu rządzącego, a także szybko rozwijających się chińskich spółek, notowanych nie tylko na giełdach w Szanghaju, Shenzhen czy Hongkongu, ale także w Nowym Jorku.  
Jednocześnie władze nie chcą się zrzec wpływu na rozwój mediów, zarówano własnościowego, jak i regulacyjnego. Chociaż prasa stała się ogromnym biznesem, to Komunistyczna Partia Chin dba, aby system prasowy nie stał się narzędziem politycznej rewolty. Wręcz przeciwnie, np. rozwijane w ostatnich latach media obcojęzyczne mają propagować na świecie pozytywny wizerunek Chin oraz punkt widzenia miejscowych władz. 

Współczesny, dychotomiczny i wewnętrznie sprzeczny chiński system medialny nie znajduje precedensu w historii. Jest nieporównywalny, jeśli chodzi o rozmiary chińskiego rynku medialnego. Z kolei w odniesieniu do historii Chin, jest bezprecedensowy ze względu na swobodę wypowiedzi jaką cieszą się obecnie zwykli obywatele. Nic dziwnego, że zachodni badacze określają chiński system – poniekąd oksymornicznym – terminem „autorytarnego liberalizmu”. To rozdarcie jest widoczne najlepiej na przykładzie Internetu.

1. Prasa drukowana

Chiński rynek prasowy jest największy na świecie pod względem liczby odbiorców, a dzięki reformom gospodarczym stał się także jednym z większych pod względem nakładów 
i obrotów. Jak podają źródła rządowe, obecnie wychodzi w Chinach ponad 2000 tysiące gazet i ponad 8000 periodyków. Chińska prasa –
 podobnie jak np. amerykańska – jest obecnie stosunkowo zdecentralizowana. Każda stolica prowincji czy miasto wydzielone (jak np. Pekin czy Szanghaj) mogą się pochwalić kilkoma lokalnymi gazetami codziennymi. Jednocześnie prasa centralna nie zajmuje w Chinach tak silnej pozycji, jak np. dzienniki paryskie we Francji czy tokijskie w Japonii. Jako ważny region na uwagę zasługuje szczególnie prowincja Guangdong ze stolicą Kantonie.
W okolicach tego miasta znajdują się Shenzhen, Hongkong, Zhuhai oraz Makao – jednym słowem najważniejszy ośrodek chińskiej produkcji eksportowej. 

Największą pod względem nakładu chińską gazetą jest biuletyn państwowej agencji Xinhua “Przegląd Wiadomości” (参考消息), zawierający informacje ze światowej prasy 
i wydawany w średnim nakładzie dziennym 3,18 mln egz. (wg. raportu WAN z 2008 roku). Do początku lat 80. “Przegląd” był kolportowany jedynie wśród najwyższych urzędników, ale dziś jest dostępny również dla zwykłych czytelników.

Drugi na liście, pekiński “Dziennik Ludowy” (人民日报) o nakładzie 2,8 mln egz., jest uważany za najważniejszą gazetę w kraju, bo prezentuje bieżące stanowisko najwyższego kierownictwa partii komunistycznej. Od 1997 roku gazeta ma również portal internetowy www.peopledaily.com.cn, który publikuje informacje niedostępne w wydaniu drukowanym, czesem znacznie odważniejsze pod względem politycznym. Obok emblemtów partii komunistycznej, można tam ujrzeć banery chińskich i zachodnich przedsiębiorstw. 

Dominacja “Przeglądu Wiadomości“ i „Dziennika Ludowego“ składnia do ciekawych pytań: na ile współczesne Chiny różnią się od okresu cesarstwa, w którym rządowe dibao również pełniły ważną politycznie rolę. 

Kolejne na liście WAN są gazety miejskie, często poszukujące atrakcyjnych, a nawet sensacyjnych tematów. Do największych zaliczają się nankiński “Wieczorny Dziennik Jangcy” (扬子晚报) wychodzący w nakładzie 1,8 mln egz., oraz cztery wielkie dzienniki 
z Kantonu: “Dziennik Kantoński” (广州日报) - 1,68 mln egz., “Czas Informacji” (信息时报) - 1,48, “Południowy Dziennik Miejski” (南方都市报) - 1,4 mln, “Kantoński Dziennik Wieczorny” (羊成晚报) 1,17 mln.
Kontrolą rynku prasowego zajmuje się Główny Urząd Prasy i Publikacji (ang. GAPP), podlegający pod Wydział Propagandy Komunistycznej Partii Chin. Urząd formułuje implementowane później podstawy prawne oraz cele makroekonomiczne dla chińskiej prasy. Nadzoruje pracę drukarń i kolportażu. Monitoruje i zatwierdza powstawanie nowych wydawnictw oraz tytułów, a także kontroluje zawartość publikacji. Tym samym GAPP prowadzi w imieniu państwa chińskiego cenzurę prewencyjną, bo może odmówić prawa do wydawania tytułu lub uniemożliwić takie przedsięwzięcie, jak i represyjną – jest uprawniony do zamykania tytułów i redakcji. 

W indeksie wolności prasy z 2010 roku ogranizacja Reporterzy Bez Granic umieściła Chiny na 168 miejscu (na 175 wyliczonych krajów). Choć chińska konstytucja deklaruje prawo obywateli do wolności słowa, to jednocześnie obliguje ich do ochrony „bezpieczeństwa, honoru oraz interesów ojczyzny“. Jak podają Reporterzy, w chińskich więzieniach i obozach reedukacji poprzez pracę, tzw. laogai,  przebywa obecnie 30 dziennikarzy, skazanych najczęściej za „działalność wywrotową“.

Badacze problemu zgadzają się, że najczęściej spotykanym przypadkiem cenzury w prasie ChRL jest autocenzura – wymuszana poprzez zarząd, redaktorów oraz regulacje wewnątrz wydawnictw, jak też wcielana w życie przez samych dziennikarzy, powodowanych m.in. obawą o sankcje w postaci utraty pracy. 

Z przecieków, publikowanych w Internecie wiadomo, że GAPP i inne instytucje regularnie wydają zalecenia, co do tematów, których należy unikać. Zalecenia te dotyczą głównie drażliwych politycznie rocznic, np. masakry w Pekinie w 1989 roku czy utworzenia Chińskiej Republiki Ludowej w 1949 roku. Niepożądane są również publikacje dotyczące najwyższych przywódców, a także związne m.in. z kwestiami Tybetu, Sinciangu czy Tajwanu.  
Mimo to, media w Chinach zaczynają pełnić funkcję „czwartej władzy“. Z jednej strony piszą o korupcji wśród urzędników (choć nigdy nie dotyczy to władz najwższych), z drugiej – ujawniają niepokojące zajwiska społeczne, płacąc za to czasem wysoką cenę. 

Z niezależności słyną media kantońskie, co wynika z silnej tożsamości lokalnej, zakorzenionej choćby w języku (latem tego roku w mieście wybuchły uliczne protesty przeciw zastępowaniu w lokalnej telewizji języka kantońskiego oficjalnym tzw. standardowym mandaryńskim). Na przykład w 2003 roku „Południowy Dziennik Miejski“ opisał sprawę śmiertelnego podbicia przez policję 27-letniego projektanta odzieży, który przybył do Katnonu za pracą. Został aresztowany, bo nie miał meldunku (tzw. hukou) 
w mieście, a zgodnie z obowiązującym wówczas prawem, policja miała takie osoby aresztować i usuwać do miejsca zameldowania. Prawo było już wówczas fikcją, bo chiński przemysł eksportowy funkcjonował właśnie dzięki migrantom. Po serii artykułów, władze centralne usunęły absurdalny przepis, ale redaktor naczelny zapłacił za ten sukces wyrokiem więzienia. 

Pewne tytuły otrzymują swego rodzaju przywilej niezależnosci. Taki status miał przez szereg lat dwutygodnik „Finanse i Ekonomia“ (财经), wydawany od 1998 roku przez  rządowe centrum odpowiedzalne za kontrolę obrotu papierami wartościowymi. Za pośrednictwem pisma, centrum realizowało swój cel – kontrolę kondycji spółek giełdowych. Pismo zasłynęło z krytycznych artykułów na temat chińskich przedsiębiorstw, a także z gospodarczego dziennikarstwa śledczego i z odważnych komentarzy. Jego niezależność tolerowano, bo pośrednio zwiększało ono wiarygodność chińskich giełd. Jednak w ub. roku doszło do konfliktu, po którym redaktor naczelny złożył u wydawcy rezygnację. W jego ślady poszła znaczna część personelu. Zdaniem komentatorów tłem konfliktu było „przykręcanie śruby“ po Igrzyskach Olimpijskich w Pekinie.

Choć chińska prasa nadal notuje wzrost nakładów, to podobnie jak w innych państwach, jest zagrożona dynamicznym rozwojem Internetu. Za przełomowy pod tym względem uznaje się rok 2005, kiedy odnotowano gwałtowny spadek przychodów z reklamy. Dzienniki zareagowały tworzeniem dostępnych za darmo stron, a także wydań w postaci plików PDF, aby zarabiać na reklamie internetowej. 
Uwaga opinii publicznej stopniowo przenosi się jednak do Internetu. W 2007 roku na Wydziale Dziennikarstwa Uniwersytetu Ludowego w Pekinie szacowano, że 40 proc. tekstów dziennikarskich (w tym komentarzy) pojawia się w sieci jako dzieło amatorów – blogerów czy też dziennikarzy obywatelskich. W tym roku wskaźnik ten miał osiągnąć 70 proc., co należy uznać za wysoce prawdopodobne. 

2. Telewizja, radio i film

Wedle oficjalnych danych, w Chinach istnieją 374 stacje telewizjne i 282 rozgłośnie radiowe, które obsługują tysiące kanałów. Wiele z nich nadaje sygnał poprzez rosnącą sieć nadajników satelitarnych. Choć istnieje tylko jedna telewizja centralna – oferująca obecnie 19 kanałów 
i kontrolująca 1/3 widowni pekińska CCTV, to wiele stacji regionalnych zdobywa popularność w całym kraju, czego przykładem może być m.in. Hunańska Telewizja Satelitarna. 

Ostatnie dwie dekady w ChRL upłynęły pod znakiem dominacji telewizji jako medium. Sygnał telewizyjny objął zasięgiem cały kraj (np. stację telewizyjną w Tybecie utworzono dopiero w 1985 roku), a dzięki rozwojowi ekonomicznemu odbiornik przestał być luksusem. Na początku reform na 100 osób przypadał jeden telewizor, a w 2003 roku – 35 telewizorów. Podobnie jak w krajch rozwiniętych, wiele gospodarstw domowych posiada więcej, niż jeden odbiornik. Dokonuje się również cyfryzacja telewizji - w pierwszym kwartale 2010 r. liczba subskrybentów cyfrowej telewizji kablowej sięgnęła 68 mln.

Pod względem technicznym i programowym chińskie stacje nie odbiegają od oferty zachodnich. Emituje się dynamiczne programy informacyjne (w subiektywnej ocenie autora prezentujące np. tematykę zagraniczną szerzej, niż media polskie), niezliczone, filmy dokumentalne oraz audycje rozrywkowe, nawiązujące do formatów jak „Milionerzy“ czy „Idol“. Emitowane reklamy nie odbiegają od światowego poziomu, a czasem nawet antycypują światowe trendy, np. kilka lat temu Coca-Cola reklamowała się w chińskiej telewizji w aliansie z operatorem gry internetowej „World of Warcraft“.  

Mimo komercjalizacji, telewizja – podobnie jak prasa drukowana – pozostaje pod ścisłą, dwustopniową kontrolą państwa. W jej przypadku wolę Wydziału Propagandy KPCh realizuje państwowy Urząd Radiofonii, Filmu i Telewizji (ang. SARFT).
Podobnie jak w przypadku prasy, najczęstszym przykładem cenzury jest autocenzura, która czasem przybiera kuriozalne formy. Transmitując przemówienie inaguracyjne prezydenta Baracka Obamy, Chińska Telewizja Centralna (CCTV) na kilka sekund przerwała sygnał, gdy Amerykanin mówił o tym, że „poprzednie pokolenia musiały stawić czoła faszyzmowi i komnizmowi“.

Rolę centralnego medium  w dziedzinie telewizji, podobnie jak Xinhua w przypadku prasy, odgrywa właśnie CCTV. Tak jak krajowe media drukowane nie mogą korzystać z zagranicznych depesz agencyjnych, tak CCTV ma monopol na import programów telewizyjnych z zagranicy. Monopol ten jest wsparty protekcjonistycznymi zapisami, jak np. zakaz emitowania rano filmów animowanych obcej produkcji. 

Chociaż u schyłku lat 90. światowi magnaci medialni pragnęli iść w ślady innych branż i otworzyć przyczółki w Chinach, Pekin ostatecznie postawił im tamę. Najbardziej znany jest przypadek szefa News Corp. Ruperta Murdocha, który próbował podbić Chiny przez Hongkong, gdzie zakupił stacje telewizyjne z nadzieją rozszerzenia ich zasięgu na kontynent. Kiedy publicznie skrytykował chińskie władze, te w 1993 roku odpowiedziały zakazem używania anten satelitarnych, aby odciąć widzów od programów News Corp. 
i innych zagranicznych stacji. Przepisy te złagodzono i w wielu miejscach istnieje obowiązek zarjestrowania anteny. Jest on jednak fikcją, a czarny rynek sprzedaży i montażu anten tego typu kwitnie. Zagraniczne telewizje są w Chinach legalnie dostępne w bardzo ograniczonym zakresie. Wymowny jest fakt, że w sierpniu tego roku, po latach starań, by zaistnieć na chińskim rynku telewizyjnym,  News Corp. odsprzedała swoje udziały w trzech hongkońskich stacjach firmie China Media Capital, finansowanej z kapitału pochodzącego z ChRL. 

W podobnie protekcjonistyczny sposób traktowane są pozostałe dwie branże nazdrowane przez SARFT – radio oraz film. W kinach 2/3 czasu ekranowego powinno być przeznaczone na krajowe filmy. Od lat utrzymuje się również ścisły limit zagranicznych filmów dopuszczanych na chińskie ekrany na poziomie 20 tytułów rocznie. Wśród filmów nie dopuszczonych do wyświetalnia w kinach ChRL znalazł się również „Katyń“ Andrzeja Wajdy. Choć Światowa Organizacja Handlu nakazała Chinom w grudniu ub. roku otwarcie rynku dla zagranicznych produkcji, niedługo później chińskie władze poleciły kinom usuwanie z repertuaru amerykańskiej superprodukcji „Avatar“, aby nie przyćmiewała ona krajowego „Konfucjusza“. 

Protekcjonistyczna polityka ma służyć rozwojowi prężnego sektora medialnego, który będzie narzędziem projekcji chińskiej polityki zagranicznej. W nowomowie chińskich polityków ostatnio bardzo modny jest termin soft power, ukuty przez amerykańskiego politologa Josepha Nye’a. Jego zdaniem USA odniosły zwycięstwo w zimnej wojnie w dużej mierze dzięki temu, że ich kulturę postrzegano jako atrakcyjną. Dziś Chiny starają się powtórzyć amerykańską drog. Służyć ma temu nadawany od lat z myślą o zagranicy kanał CCTV9, 
a także nowy, anglojęzyczny kanał telewizyjny produkowany przez agencję Xinhua – CNC World, nazywany „chińskim CNN“.

Warto zauważyć, że chińskie media są już w tej chwili dostępne w wielu językach, 
a CCTV nadaje audycje m.n. po rosyjsku i arabsku. Polska sekcja Chińskiego Radia Międzynarodowego (CRI) zatrudnia ponad 10 osób i jest w tej chwili największą zagraniczną państwową instytucją medialną przygtowującą program w naszym języku. 

Eksperci wytykają jednak, że chińska polityka soft power jest wysoce nieefektywna, o czym może świadczyć choćby nikły zasięg CRI w Polsce – rozgłośnia jest u nas nieznana. Według światowego sondażu BBC, odsetek osób pozytywnie oceniających Chiny spadł z 49 proc. 
w 2005 roku do 34 proc. roku bieżącym. 

3. Internet

Chińska władza stara się nadążać za rozwojem nowoczesnych mediów, które mogą stwarzać zagrożenie dla jej funkcjonowania. Już w 1998 roku powołano w CHRL Ministerstwo Przemysłu Informacyjnego, które było odpowiedzią na zjawisko multimedializacji. Nowe jednostka połączyła kompetencje dotychczasowych resortów poczty i telekomunikacji, przemysłu elektronicznego, oraz radia, filmu i telewizji. W 2008 roku przekształcono ją w Ministerstwo Przemysłu i Informatyzacji.

Jedną z kompetencji ministerstwa jest rozwój infrastruktury internetowej. Chiny – za przykładem sąsiedniej Korei Południowej – uznały, że inwestowanie w rozwój tego medium może w przyszłości przynieść im przewagę konkurencyjną w realiach nowoczesnej gospodarki. W efekcie dziś mogą się pochalić 420-milionową rzeszą internautów oraz wkaźnkiem dostępu do sieci, który nie ustępuje wskaźnikom w krajach rozwiniętych. 

Z drugiej strony, władze starają się niwielować zagrożenia, które niesie rozwój sieci dla krajowych przedsiębiorstw i systemu politycznego. Wymownym przykładem tego pierwszego zjawiska stała się degradacja chińskiego oddziału Google Inc. Słynna amerykańska wyszukiwarka przegrała w Chinach walkę konkurencyjną z lokalną Baidu.com m.in. dzięki blokadom, jakie nakładał na strony Google rząd w Pekinie pod różnymi pretekstami. Mimo nakładu środków i otwarcia oddziału w Pekinie, udział rynkowy Google systematycznie się kurczył. Wiosną br. firma postanowiła przedstawicielstwo zlikwidować, jako główny powód podając cenzurę Internetu.

Lista serwisów internetowych blokowanych w Chinach, jest długa i obejmuje m.in. YouTube, Facebook i Twitter, a nawet polski serwis mikroblogowy Blip. Brukselski Think-tank European Centre for International Political Economy w grudniu 2009 roku opublikował raport, w którym twierdzi, że cenzura Internetu w Chinach ma w dużej mierze wymiar gospodarczy. Faktycznie, mimo ogromnego nakładu środków na cenzurę, w chińskim Internecie panuje zaskakujący plurazlizm poglądów.

Chiński program kontroli przepływu informacji w sieci jest najbardziej zaawansowany na świecie. W powtarzanym w prasie popularnej twierdzeniu, iż Chiny odgrodziły się od świata „wirtualnym Wielkim Murem” (ang. Great Firewall) nie ma wcale wiele przesady. Jednym z głównych elementów kontroli Internetu jest tzw. Great Firewall (GFW). Zaczęto go rozwijać w roku w ramach tzw. projektu „Złota Tarcza“e, a pełną sprawność sieciowa zapora osiągnęła w 2003 roku. Dzięki niej można zablokować dowolną stronę internetową, filtrować e-maile itd. Pracę zapory uzupełnia tzw. cyberpolicja, zatrudniająca 30 tys. osób. Pracę stróżów prawa wykonują również moderatorzy zatrudniani przez właścicieli mediów 
w ramach autocenzury. Ostatnim etapem ewolucji kontroli sieci – a zarazem dowodem na bezradność władz – jest zjawisko zatrudniania kryptopropagandzistów, którzy podszywając się pod zwykłych internautów – jak to określa partia komunistyczna – „kierują opinią publiczną“.

Te wszystkie wysiłki stają się coraz mniej efektywne. Pełna kontrola miliardów maili, komentarzy, postów itd., które codziennie publikują się sieci chińscy internauci, to zadanie niezwykle trudne w realizacji. Cenzorzy muszą polegać na filtrach słów kluczowych, które internauci omijają, posługując się specficznym slangiem. Np. termin „partia komunistyczna“ zastępują skrótowcem GCD, powstałym od zapisu w łacińskiej transkrypcji (gongchangdang), albo ironicznym terminem tianchao – Niebiańska Dynastia. 

Cenzura internetu w Chinach to wyścig, w którym władze nigdy nie będą w stanie dogonić uciekających. Dlatego władze skupiają się np. na represjonowaniu autorów najgłośniejszych przejawów buntu. Np. po opublikowaniu w ub. roku tzw. Karty 08, manifestu politycznego nawiązującego do czeskiej karty 77, władze aresztowały dysydenta Liu Xiaobo, jednego z 8100 sygnatariuszy dokumentu. Liu, który na początku lat 90. uniknął kary śmierci i odbył kilkuletnią reedukację przez pracę, został tym razem skazany na 11 lat więzienia. Duża część sygnatariuszy Karty 08 była przesłuchiwana przez policję, a używany przez nich serwis Bullog.cn został zamknięty.

Chińskie władze nie są jednak w stanie reagować na każdą krytykę, o czym można się przekonać czytając chińskie fora internetowe, jak np. Tianya. Choć najdażniejsze wpisy są usuwane, ciągle pojawiają się nowe. Istnieje spora grupa krytcznych wobec władz blogerów, którzy miewają nierzadko setki milionów czytelników. Jedną z takich osób jest Han Han – najpopularniejszy chiński bloger (co tym samym czyni go obecnie najpopularniejszym blogerem świata). Z kolei pisząca po chińsku Tybetanka Oeser jest bardzo popularna wśród swoich rodaków zarówno w ChRL, jak i na emigracji. 

Próbując obejść cenzurę, chińscy internauci korzystają rownież z zagranicznych serwisów blokowanych przez rząd. Istnieje duża społeczność korzystająca z Twittera, której liczebność szacuje się nawet na 100 tys. osób. Jednym ze sposobów ominięcia Great Firewall’u jest usługa VPN (Virtual Private Network), która nie jest w Chinach – póki co – zakazana. 

Z pomocą takich sztuczek internauci tworzą obwatelski obieg informacji, przeprowadzają kolektywne wywiady. W maju br. po raz pierwszy rozmawiał w ten sposób z Chińczykami przywódca Tybetańczyków, Dalajalama XIV, zwykle piętnowany w oficjalnych chińskich mediach jako „separatysta“ (choć de facto nie domaga się niepodległości Tybetu). W lipcu z dysydentami spotkał się w księgarni w Pekinie redaktor naczelny „Gazety Wyborczej“ Adam Michnik i ten dialog również był relacjonowany na bieżąco na Twitterze.

Z drugiej strony, wśród chińskich internautów istnieje wyraźna grupa nacjonalistów. Choć krytykują oni Komunistyczną Partię Chin za zbytnią uległość wobec Rosji czy USA, to z ich szeregów wywodzą się tzw. honkerzy – czyli chińscy hakerzy. Według jednej z wersji, ta nazwa to zniekształcony chiński termin hongke (红客), oznaczający dosłownie „czerwonego gościa“ i będący grą słów, nawiązującą do terminu heike (黑客) oznaczającego hakera, 
a dosłownie – „czarnego gościa“.

Na tle ruchu hakerskiego na świecie, chińscy honkerzy stanowią zajwisko wyjątkowe, bo nie wyznają ideologii anarchistycznej, lecz nacjonalistyczną. Uważa się, że są gotowi do współpracy z chińskim rządem, a wyraz swemu patriotyzmowi dawali atakując m.in. serwery w USA czy w Japonii. Być może to oni stali za włamaniami na serwery pocztowe Google, które skłoniły amerykańską firmę  do ograniczenia obecności na chińskim rynku. 
PODSUMOWANIE

Chiński sektor medialny to temat, który wmaga pilnych studiów. Szybki i trudny do przewidzenia rozwój Internetu w Państwie Środka może odegrać niespodziewaną rolę. Byłoby to powtórzenie historii druku a rebours: o ile wynaleziona najpierw w Chinach ruchoma czcionka wywołała przełom w Europie, to zachodni (amerkański) wynalazek Internetu może odegrać podobną rolę w transformacji gospodarczej, społecznej i politycznej Chin. 

Z drugiej strony, po inwestycjach w infrastruktukturę w kraju, tworzeniu nowych kanałów itd., kolejnym, logicznym krokiem dla – nierzadko państowych – chińskich przedsiębiorstw medialnych będą inwestycje w media zagraniczne. Skoro chińska firma może przejąć np. Volvo, nic nie stoi na przeszkodzie, by została właścicielem któregoś z europejskich dzienników. Tym bardziej, że zachodnie media przechodzą trudny okres, 
a Chiny cieszą się nadwyżkami kapitału. 

Niezależnie od tego, czy Chiny czekają jakieś niespodziewane, gwałtowne zmiany, czy też dalszy wzrost, będący kontynuacją procesów z ostatnich 30 lat, to chińskie meida powinny stać się przemiotem uważnych studiów także w Polsce. Choć posługują dla niezrozumiałym dla Polaków pismem, to mogą mieć realny wpływ także na naszą sytuację 
i to w stopniu większym, niż to sobie wyobrażamy. 

BIBLIOGRAFIA:
Media in China: Consumption, Content and Crisis. Edited by Stephanie Hemelryk Donald, Michael Keane and Yin Hong. London: RoutledgeCurzon, 2002.  ISBN 0-7007-1614-9
Zarys historii dziennikarstwa w Chinach. Fang Hanqi, Zhang Zhihua. Pekin: Wydawnictwo Chińskiego Uniwersytetu Ludowego, 1995. ISBN 7-300-02048 - 8/G 279, wyd. II　(《中国新闻事业简史》．方汉奇，张之华．中国人民大学出版社)

China. Fragile superpower. Susan L. Shirk, Oxford University Press, 2007. ISBN 978-0-19-530609-5
Chinese newspapers mull Internet boycott. Wu Zhong. “Asia Times Online”, 13.06.2008; http://www.atimes.com/atimes/China_Business/HF13Cb05.html 

Protectionism Online: Internet Censorship and International Trade War. Brian Hindley, Hosuk Lee-Makiyama. ECIPE Working Paper No. 12/2009; http://www.ecipe.org/publications/ecipe-working-papers/protectionism-online-internet-censorship-and-international-trade-law/PDF
World warming to US under Obama, BBC poll suggests; http://news.bbc.co.uk/2/hi/8626041.stm
PAGE  
50

